karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nele Neuhaus nya lika bra som föregångaren

Publicerad 2017-11-05 14:39:49 i Allmänt,

För ett drygt år sedan skrev jag om tyska Nele Neuhaus deckare Snövit ska dö. Jag tyckte mycket om den, och jämförde Neuhaus med Peter Robinson. Nu har jag läst uppföljaren, Stora stygga vargen. Och sjutton vet om inte den är nästan ännu bättre. Jag ska säga med en gång att ämnet för boken är otäckt - pedofili. Det är ingen spoiler precis, för det förstår man snabbt när man börjar läsa. Och att jag ändå tycker att boken är så bra, beror på att man inte får några otäcka detaljerade skildringar - tack för det! Författaren fokuserar på intrigen och på relationerna människor emellan, och det gör hon kanonbra.
 
Vi möter åter poliserna Pia Kirchhoff och Oliver von Bodenstein. Den här gången är det Pia vi lär känna lite närmare, medan Bodenstein förblir lite mer perifer.
 
När man hittar liket efter en sextonårig flicka i floden Main visar det sig att flickan bär spår av såväl missg´handel som sexuella övergrepp. Dessutom verkar ingen sakna henne.
 
Nästa sak som händer är att en populär tv-programledare blir överfallen, misshandlad och väldtagen, och inlåst i bakluckan på sin bil. Pia Kirchhoff tror att dessa två fall hänger ihop, och givetvis får hon rätt.
 
Ämnet för den här boken är skrämmande, men tyvärr inte orealistiskt, och Neuhaus skriver riktigt bra. Fortsätter hon på det här visat hamnar hon snart på min favoritlista över deckarförfattare.
 
En randanmärkning - inte viktig, men lite irriterande. Varför benämns kvinnliga poliser i böcker oftast med förnamn (Pia) och manliga med efternamn (Bodenstein, Ostermann)? Och det gäller inte bara Neuhaus böcker. Men som sagt, det är en bagatell i en annars riktigt bra bok.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela