karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

De la Mottes nya riktigt bra

Publicerad 2017-10-02 19:53:00 i Allmänt,

För ett år sedan berömde jag Anders de la Mottes Slutet på sommaren, och lovorden blir ännu högre för hans nya bok, Höstdåd. Den är riktigt bra! Den är ehlt fristående från den förra boken, men utspelar sig i ungefär samma trakter, nordvästra Skåne. Här heter de fiktiva orterna Nedanås och Mörkaby.
 
Mordutredaren Anna Vesper flyttar från Stockholm till lilla Nedanås med sin sextonåriga dotter för att komma bort från allt. Exakt vad hon flyr från får vi veta vartefter. Hon tar över polischefsjobbet i Nedanås efter Henry Morell, som går i pension. Han välkomnar Anna och verkar göra allt för att hon ska trivas. Men när Anna börjar intressera sig för ett mystiskt dödsfall i Nedanås för 27 år sedan, 1990, och där Henry Morell har personliga intressen och kopplingar, då är han inte så välkomnande längre. Men nu har Anna fått upp spåret. Dessutom börjar de thända skumma saker i nutid också. En okänd man dyker upp i bygden, och plötsligt hittas han död. Det är väl en självmordshoppare? Eller...?
 
Precis som den föregående boken är den här småskalig, utspelar sig på en liten ort, och relationerna mellan de olika personerna är nyckeln till gåtan. Jag gillar den här sortens böcker, och de la Motte skriver dessutom bra. I vår kommer han till vårt bibliotek och pratar böcker, och jag kommer att sitta på första parkett!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela