karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Mysig brittisk skildring i andra världskrigets skugga

Publicerad 2017-10-14 17:58:55 i Allmänt,

Damkören i Chilbury av Jennifer Ryan är riktigt mysig. En sån där te-och-tända-ljus-en-höstkväll-bok, och det är precis så jag läst den.
 
När männen i Chilbury drar ut i krig beslutar kyrkoherden att kyrkokören måste läggas ned. Men det vill inte Chilburys damer. De har sådan tur att Prim landar i deras by, och hon tar genast på sig rollen som körledare och dirigent. Till kyrkoherdens förtrytelse blir det en kör, och det låter dessutom bra om den, så bra att man ställer upp i en tävling.
 
Boken består av dagboksanteckningar och brev, och et toch annat anslag på anslagstavlan i Chilbury. Vi möter den korrumperade barnmorskan Edwina Paltry, änkan mrs Tilling, som blir misstänksam möt barnmorskan när två barn i byn föds samma dag, och båda påstås ha andningssvårigheter. Vidare systrarna Venetia och Kitty och deras tjeckiska krigsbarn Silvie. Mrs Tilling får också en inneboende. Alla dessa personer skriver brev eller dagbok, och vi får följa handlingen genom dessa. Det fungerar fint, och det blir intressant att få följa samma händelser ur olika personers synvinklar. 
 
Jag gillar den här boken; den är som sagt mysig men inte överdrivet feelgood-smetig, utan bra på det där visat som brittiska böcker ofta är. Jag läste att filmrättigheterna till boken är sålda, och jag tror det blir en bra film av den här boken. Gör de inte om handlingen för mycket ser jag gärna filmen.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela