karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Peter Robinson gör det igen

Publicerad 2017-10-02 19:43:04 i Allmänt,

Jag berömde förra Peter Robinson, När musiken tystnar, och nu gör jag det igen. Senaste boken heter Skuggan av tvivel, och det är åter en välskriven, lagom spännande Robinson.
 
Boken börjar dramatiskt med att bruden, brudgummen och några av gästerna på ett bröllop blir skjutna just när de kommer ut ur kyrkan. Det verkar vara en galning, en ensam prickskytt. Ganska snart får polisen tag i gärningsmannen. Tror de i alla fall. Men Alan Banks, som nu är intendent, tvivlar. Något är inte rätt.  Han och medarbetarna nystar sig bakåt i tiden, och så småningom hittar de ett tänkbart motiv och en tänkbar gärningsman. Och det är definitivt inget vansinnesdåd i hastigt mod, utan ett välplanerat dåd.
 
Vi möter förutom Banks Gerry Masterson igen - och jag gillar henne. Dessutom Annie Cabbot förstås, och även Annies pappa figurerar lite i den här boken. Han gör faktistk en insats för att hjälpa till att fånga in mördaren. Winsome Jackman förekommer ytterst lite i boken. Hon var dock gäst på bröllopet och skadades, men klarade sig förhållandevis bra.
 
Som vanligt har jag inget att anmärka på. Robinson är spännande, han skriver väl, och det är trivsamt med Yorkshiremiljön. Jag ser redan fram emot nästa Peter Robinson!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela