karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Stillsam svensk-tysk skildring

Publicerad 2017-10-29 19:30:00 i Allmänt,

Tyska Uli kommer till Sverige och jobbar som hembiträde i Malmö efter andra världskriget, 1949. När hon får sparken bestämmer hon sig för att resa till Krokom i Jämtland för att söka upp Elsa Pettersson. Hon har en bunt brev med sig, som Elsa skrivit, men de är inte adresserade till Uli. Det finns en gemensam nämnare dem emellan. Både Elsa och Uli har sina hemligheter, och deras gemensamma nämnare, Hansi, har också hemligheter.
 
Det händer inte jättemycket i den här boken, men jag tycker om den. Här finns kärlek, vänskap, ensamhet, desperation, hemligheter och flera överraskningar. Slutet känns kanske lite tveksamt, men okej då. Det är något med den här boken som inte lämnar mig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela