karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Äntligen läser jag Jojo Moyes

Publicerad 2017-09-24 16:12:29 i Allmänt,

Jag har inte hunnit blogga på ett tag nu, men ska försöka få iväg några bloggposter idag. 
 
Jojo Moyes är ju superpopulär, och lånas ut mycket på vårt bibliotek. Men jag hade faktiskt inte läst något av henne, tills jag kom över ett ex av hennes nya bok, Ensam i Paris och andra historier. Boken består av en kortroman, en halvlång novell och nio kortare historier. Några av dem hänger ihop.
 
Och ja, jag kan förstå varför Moyes har blivit så poppis. Hon är lättläst och trevlig. Typisk feelgood. Mycket kärlek, men ändå inte tramsigt. Ja, jag tycker den här boken faktiskt gav mersmak. Jag påminns lite om en av mina favorit-feelgood-författare, nämligen Maeve Binchy.
 
Kortromanen Ensam i Paris handlar om Nell som äntligen blivit bjuden av pojkvännen till Paris på en romantisk weekend. Eller har hon det egentligen? När hon sitter övergvien på sitt hotellrum undrar hon också vad det var som hände. Men slumpen och Amor har varsitt finger med i spelet, vilket gör att Nell till sist får en riktigt mysig weekend i Paris. Men mer än så blir det väl inte. Eller? Slutet är rätt förutsägbart, och förstås positivt, som det är i sådana här berättelser. Helt okej, så länge man inte läser för många i rad.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela