karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Förhandsläsning av svensk feelgood

Publicerad 2017-09-24 16:25:03 i Allmänt,

Jag var ju å jobbets vägnar på BTJ:s förlagsdagar för ett par veckor sedan. Det innebar presentation av massor av nya böcker, en hel del författare som pratade om sina böcker, och dessutom fick man förmånen att ta med sig böcker därifrån, som förlagen dukat upp. Jag nappade bland annat åt mig en bok från Printz förlag, som inte ens kommit ut än. PÅ den står "Exklusiv förhandsläsning. Ej korrekturläst. Utgivningsdag 11/10 2017". Det känns ju lite kul att ha läst den innan den ens kommer ut.
 
Prints förlag går verkligen all in på feelgoodromaner. Under presentationen kände jag väl att det nästan blev väl mycket, även om jag gillar feelgood också.
 
I alla fall, boken jag läst heter Grattis älskling och är skriven av David Hulth Wallgren. Huvudpersonen är Tove. Hon är gift med Kristian, de har två barn och de bor i en vacker lägenhet i Hammarby Sjöstad. Tove skriver på ett filmmanus. Eller, det är i alla fall vad ghon säger till sig själv och andra. Ibland undrar hon om det någonsin kommer att bli någon film. Och Kristian jobbar mer och mer, det är den ena sena kvällen efter den andra. Varför verkar han så förtjust i sin nya arbetskamrat, Rebecka? Och varför tillbringar han så mycket tid med henne?
 
Samtidigt planerar Tove för sin trettiofemårsfest, skvallrar med bästisen Lotta och minsann om hon inte får en ny bekantskap, den unga grannen Nicholas. Han verkar förtjust i Tove, och att nattpromenera med honom kan väl inte vara något fel, när hon nu ändå inte kan sova?
 
Jag tycker det här är en ganska ordinär feelgood. Den saknar det där lilla extra som till exempel Jojo Moyes, Maeve Binchy och Rosamund Pilcher har. Tycker jag i alla fall. Den var okej att läsa, men inte så mycket mer. och det här är ingen författare jag kommer att följa.
 
Det finns ännu ingen bild på nätet av den här boken, så det blir ingen bild, tyvärr.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela