karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bok som bygger på rättsfall i 60-talets New York

Publicerad 2018-04-15 15:46:13 i Allmänt,

De döda små av Emma Flint är nog ingen deckare. En spänningsroman? Tja, kanske det. Den är inspirerad av ett autentiskt fall i New York på 60-talet, och det är också där och då den utspelar sig.
 
Ruth Malone vaknar i sin lägenhet en morgon, och hennes två barn är borta. Hon börjar desperat leta efter dem, och snart hittas först det ena av barnen dött, strax därpå det andra. Ganska snart blir Ruth själv misstänkt för att ha mördat sina barn. Hon är ung, sminkad, bär utmanande kläder, har flera så kallade manliga bekanta - ja, allt talar emot henne, och grannarna skvallrar gärna om henne också.
 
Pete äre reporter, och trots att han är nybörjare får han av en slump chansen att skriva om fallet. Han tror först också att Ruth är skyldig, men ju mer han undersöker omständighetern, desto mer tror han på hennes oskuld. Efter ett tag blir Pete nästan besatt av Ruth. Men där finns hennes f d man, barnens far, som hon delvis försonats med, och där finns andra män.
 
Var det verkligen Ruth som förde bort och mördade sina barn, eller vem var det?
 
Jag vet inte, jag tyckte ganska bra om den här boken, men den fängslade mig inte riktigt som jag trodde att den skulle göra. Jag kan inte riktigt säga varför, för jag gillar ofta böcker som bygger på verkligheten. Men det är någonting som gjorde att jag tyckte den var lite trög att ta sig igenom.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela