karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Cara Hunter ny bekantskap i spänningsgenren

Publicerad 2018-04-02 13:54:55 i Allmänt,

Hemmets trygga vrå av Cara Hunter sägs vara den första boken med kriminalkommissarie Adam Fawley, och det låter lovande, för jag gillar den här boken!
 
Under en grillfest i trädgården försvinner åttaåriga Daisy. Hennes föräldrar och hennes bror vet att de sett henne springa runt i trädgården, utklädd till tusensköna. Men när det visar sig att det är en annan flicka som bytt maskeradkostym med Daisy som alla sett, är det egentligen ingen som vet när de senast såg Daisy. Kanske var hon inte ens på festen?
 
Daisys föräldrar verkar ovilliga att samarbeta med polisen, och ju mer vi får veta om familjen, desto mer misstänksam blir man. Det finns många lik i garderoben där, verkar det som. Men historien vindlar. Det som man är säker på är sant, har tio sidor längre fram visat sig vara helt fel. Saker betyder inte det man tror att de betyder.
 
Den här boken är också skriven utan kapitelindelning. Istället varvas texten med tidningsartiklar och twitter- och facebookinlägg. Det är ganska effektivt, eftersom vi får se historien ur olika perspektiv. Tiden växlar också, man får läsa om det som hände strax före festen, sedan ett par månader tillbaka, sedan några veckor, så tillbaka till nutid osv. Det hade kunnat bli rörigt, men blir det faktiskt inte.
 
Sedan kan man väl säga att det blir en rejäl överraskning på de sista sidorna. Eller kanske inte ändå. Jag ska inte säga att jag anat just den här upplösningen, men något var det ändå, så jag misstänkte att det skulle komma en ordentlig twist på slutet, och javisst gjorde det det.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela