karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Feelgood i brittisk bokhandel

Publicerad 2018-04-02 13:42:00 i Allmänt,

Jag har inte läst Lundaförfattaren Frida Skybäcks historiska romaner, eftersom jag inte är så road av historia. Nu har hon emellertid skrivit en feelgood, som utspelar sig i nutid (och på åttiotalet), vilket hon berättade om när hon var och bokpratade på Hörby bibliotek för någon månad sedan. Den heter Bokhandeln på Riverside Drive, och den är faktiskt riktigt mysig. Hyfsat flörutsägbar, men det gör inte så väldigt mycket.
 
Charlotte får veta att hon ärvt en bokhandel i London av en moster hon aldrig träffat. Hon har fullt upp med sitt eget företag i Sverige, och reser till London inställd på att sälja bokhandeln. Men det är innan hon lärt känna människorna kring bokhandel - de två anställda Martinique och Sam, hyresgästen William och så mosterns tjuriga gamla katt Tennyson. Charlotte vet inget om att driva en bokhandel, men hon vet hur det är att driva ett företag. Och det behövs, eftersom hon upptäcker att bokhandeln är konkursmässig, men att de anställda och William förväntar sig att hon ska driva affären vidare. De å andra sidan har mycket att lära Charlotte om böcker och om kärleken till litteratur.
 
Ett slags mysterium finns också inpetat i berättelsen. Varför slutade Charlottes mamma Kristina och mostern Sara upp att ha kontakt med varandra? Vad är det Kristina inte berättat för Charlotte? Och kommer hon någonsin att få reda på det nu när de båda är döda?
 
Jag tycker som sagt att den här boken är mysig, och fortsätter Skybäck att skriva i nutid kan jag gärna tänka mig att läsa mer av henne. Det enda som skaver för en språkpolis är att Skybäck konsekvent använder "va" i stället för "vara" när personerna pratar med varandra. Och ja, jag vet att man ofta säger så i talspråk, men det är i alla fall inte snyggt.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela