karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Riktigt spännande och trovärdigt i afrikansk miljö

Publicerad 2018-04-22 16:05:52 i Allmänt,

Johan Ripås är SVT:s Afrikakorre. Kanske inte så konstigt då att han låter sin thriller Skuggmakten utspelas i Afrika, främst handlar det om Kenya, Rwanda och Burundi. Och det märks att Ripås kan sin miljö.Dessutom är han duktig på spänning.
 
Samma dag som journalisten Johns mamma dör hamnar han av en slump i en kyrka. Där finns en döende kvinna, som ger ett usb-minne till John, och ber honom ge minnet till en kenyansk kvinna vid namn Stella Mwangi. Jag vet, det låter spektakulärt och lite overkligt. Men Ripås lyckas få det att bli trovärdigt och jag mer eller mindre sträckläser den här boken, där vi följer John på hans resa till Afrika, som minsann blir både spännande och väldigt farlig. Vem kan han egentligen lita på?
 
Jag gillar verkligen den här boken, men ska inte berätta alltför mycket om den. Läs den själv i stället; det är den värd!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela