karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande om ett barn som verkar ha mördat sin pappa

Publicerad 2018-04-22 16:14:31 i Allmänt,

När jag var på litteraturkryssning häromsistens fick vi varsin goodiebag, som bland annat innehöll en bok. Jag fick Malin Persson Giolitos Bara ett barn, som har några år på nacken men jag had einte läst den innan så det var kul.
 
Sophia Weber är delägare på en lite advokatbyrå i Stockholm. Hennes privatliv är inget vidare, och hon jobbar alldeles för mycket. Så blir hon utsedd till Alex Anderssons advokat. Alex är sju år, och har vuxit upp i en mycket dysfunktionell familj. Nu sägs Alex ha mördat sin pappa. Han kan givetvis inte straffas för detta, men Sophia vill ändå försöka få kontakt med Alex, vilket visar sig vara lättare sagt än gjort. Alex vill inte tala med någon alls. Han bara säger att han gjorde det för att hjälpa sin mamma. Men det är något som inte stämmer, tycker Sophia. Och trots det hemska som Alex tycks ha gjort kan man verkligen inte låta bli att både tycka om och tycka synd om honom.
 
Den här boken betitlas spänningsroman, och det kanske stämmer, för någon deckare är det inte. Men Persson Giolito skriver bra, och man blir intresserad av de människor hon skriver om. Jag tycker nog nästan bättre om den här boken än om hennes prisade Störst av allt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela