karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckare i Hörbymiljö

Publicerad 2018-08-20 18:42:00 i Allmänt,

När jag läste Cecilia Sahlströms Vit syren skrev jag att jag var tveksam om jag skulle läsa uppföljaren, eftersom jag hade en del anmärkningar på Vit syren. Intressant är att jag bl a tyckte den var för lång, och vad händer? Jo, efter en tid kommer den ut i en upplaga som kortats av, precis det jag efterlyste. Jag tänkte att då får jag väl ge Cecilia Sahlströms nya deckare, I egna händer, en chans också, speciellt som den visar sig utspela sig till stora delar i Hörby, min hemort. Och det händer ju inte alltför ofta. Orsaken är ju sannolikt att Sahlström jobbar i Hörby kommunhus, på socialförvaltningen, och därför tyckte det var skoj att förlägga handlingen hit. Jag undrar dock vad Cecilias kollegor säger om att den först mördade personen jobbar på just socialförvaltningen i Hörby..? :)
 
En person hittas alltså död i Lund, i ett koloniområde. Han beskrivs som en svärmorsdröm, sympatisk, vänlig och klok. Men han har blivit illa sargad, och Sara Vallén, polisen som är tillbaka i denna bok tillsammans med sin kollega Rita Anker, tycker att något inte stämmer. Och det gör det förstås inte.
 
Det handlar också mycket om hederskultur, och om en pakistansk kvinna, som var flickvän till den mördade mannen. Kan det vara hennes familj som sett till att Tobias dog? Och kommer hon att bli skickad till Pakistan för att giftas bort eftersom hon haft en relation med en svensk man?
 
Jag tycker den här boken är beydligt bättre än Vit syren. Det är bättre tempo i den, och jag gillar berättelsen kring den pakistanska flickan, Samira och hennes familj. Det känns trovärdigt, och är det alldeles säkert också, eftersom Sahlström i efterordet skriver att hon fått rådgivning av Hörbys kvinnofridssamordnare, som verkligen kan de här frågorna.
 
Jag tycker fortfarande att det finns bättre deckare, men det här var ett kliv uppåt jämfört med den förra boken, och självklart kändes det extra kul att kunna följa med i geografin i Hörby. Sedan att en person på socialförvaltningen i Hörby i boken heter Karin Thorsson är kanske bara en lustig slump? Jag kunde dock inte låta bli att reagera på det...
 
 

Kommentarer

Postat av: Cecilia Sahlström

Publicerad 2018-08-24 10:29:09

Hej,
Tack för omdömet!
När jag såg att du reagerade på namnet Karin Thorsson, blev jag förstås orolig. Är det möjligen så att det är ditt namn?
Jag är ledsen om du upplevde det som obehagligt, men det finns alltid en risk för att det finns verkliga personer med samma namn som romanfigurerna. Det är inte med avsikt.
Jag försöker hålla mig till namn som är antingen så ovanliga att de inte finns (åtminstone inte i kombinationen för- och efternamn) eller namn som är tillräckligt vanliga för att det ska finnas många. Jag har inte möjlighet att kontrollera det, men ber ändå om ursäkt om du känner dig utpekad.

Svar: Hej
Nej, men jag heter Karin Thorsvad. Det var lika nog för att jag skulle reagera. Men jag tyckte bara att det var kul, så ha inga bekymmer för det! :) Just kombon av det namnet och att din roman utspelar sig i Hörby tyckte jag var extra skoj.
/Karin
karinboktok.blogg.se

Postat av: Cecilia Sahlström

Publicerad 2018-08-24 12:51:24

Puh! Det var skönt att höra/Cecilia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela