karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Peter May och Yttre Hebriderna igen!

Publicerad 2018-08-12 16:33:00 i Allmänt,

Som jag har längtat efter en ny bok av Peter May! Den senaste jag läste var Coffin Road, som vi köpte på plats på Yttre Hebriderna sommaren 2017. Nu var det alltså dags för Harris Tweed. Och den utspelar sig också, mestadels på Hebriderna. I första delen av boken är vi i Paris, vilket är tvunget för handlingen, men miljöbeskrivningarna därifrån blir ju inte desamma...
 
Niamh och Ruairidh Macfarlane är gifta, och driver det exklusiva textilföretaget Ranish Tweed tillsammans. De bor i ett fantastiskt, arkitektritat hus längst ut på Lewis, och allt verkar bra. Men när de är på affärsresa till Paris för att marknadsföra Ranish Tweed får Niamh reda på att Ruairidh har varit otrogen mot henne. Kort därefter dödas han och hans älskarinna av en bilbomb, och Niamh ser det hända. Förkrossad återvänder hon till Yttre Hebriderna, men inget känns meningsfullt längre. Hon funderar mycket på vad det egentligen var som hände i Paris.
 
Under tiden har den franska polisen skickat en av sina kriminalare, Sylvie Braque, till Hebriderna, för att se om hon på plats kan reda ut vad som egentligen hände. Terrorism? Eller vad?
 
Var och en för sig gräver Sylvie och Niamh i vad som hänt, och vi får också berättelsen om hur Niamh och Ruairidh växte upp, hur de träffades, och hur de startade sitt företag. 
 
Vartefter de två kvinnorna förstår mer och mer av vad som hänt, kommer katastrofen allt närmare...
 
Jag gillade den här boken, men riktigt lika bra som Lewistrilogin var den ju inte. Men det är å andra sidan få böcker som är...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela