karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Så bra skildring av Sverige, 1900-talet och folkhemmet

Publicerad 2018-08-30 11:34:18 i Allmänt,

Jag försökte Läsa Lena Andersson Egenmäktigt förfarande för rätt många år sedan, men den blev jag mest irriterad på. Nu har jag läst hennes nya bok, Sveas son, och den däremot älskar jag! 
 
Boken handlar huvusakligen om Ragnar, som är son titll titelns Svea. Ragnar är på något sätt folkhemmet personifierad. Han tycker att man ska göra rätt för sig, vara ärlig och inte tro att man är något. Han är en duktig hantverkare, men att bli möbelsnickare känns för osäkert och på något sätt som att gapa över för mycket, så Ragnar blir slöjdlärare. Han gifter sig med Elisabet, och de får barnen Erik och Elsa. Till en början kan Ragnar forma sin familj till det han vill att den ska vara. Barnen idrottar och Ragnar är med och coachar dem. Men så småningom revolterar de och får egna intressen. Ragnar förstår inte vad han gjort för fel.
 
I slutet av boken är det dock Ragnar som revolterar. Det händer något i honom, och han blir plötsligt en annan person än den han varit.
 
Vi får också lära känna Ragnars föräldrar, Svea och Gunnar, och som sagt, hans fru och barn. Men visst är det Ragnar som är huvudperson i denn finstämda skildring av en person och av det svenska folkhemmets framväxt.
 
Jag gillar också att boken utspelar sig i Västerort där jag själv känner mig ganska hemma eftersom jag växte upp i närheten. Och jag blir road och funderar hur mycket som är inspirerat av den egna familjen när jag läser på wikipedia att Lenas pappa heter/hette Bengt Ragnar och var slöjdlärare, samt att Lena själv varit duktig längdskidåkare, precis som Elsa.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela