karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande men ganska våldsamt

Publicerad 2018-08-26 18:25:57 i Allmänt,

Offrens offer är skriven av Bo Svernström. Han är journalist på Aftonbladet, och det är hans debutroman. Det märks absolut att Svernström är van att skriva. Det är tempo i boken, den är spännande, och man vill veta hur det går. Men kanske tycker jag att den är onödigt våldsam. Lite roligt är att den utspelar sig delvis i Roslagen, precis som till exemplel Singöserien, och eftersom jag har anknytning till Roslagen är det lite kul att känna igen vissa miljöer.
 
En man hittas uppspikad på en ladugårdsvägg i Rimbo. Det visar sig att han faktiskt inte är död, utan lever, men han är i ett förfärligt skick, bokstavligen slaktad. Poliskommissarie Carl Edson blir den som får ta hand om fallet, och snart mördas flera personer, som liksom det första offret är yrkeskriminella. Polisen försöker hitta ett mönster, men det är inte lätt.
 
Kvällstidningsjournalisten Alexandra Bengtsson skriver om händelserna, och hon är Edson och hans utredare tätt i hälarna, kanske för tätt. Vem är det som läcker information till henne?
 
Jag tycker som sagt att det blir lite väl mycket våld emellanåt, men annars är boken ganska välskriven. Slutet borde vara överraskande, men jag hade faktiskt funderat i de banorna ett tag tidigare.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela