karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tillbaka i Finland med Anna Fekete

Publicerad 2018-08-12 16:53:24 i Allmänt,

Deckaren De försvarslösa av Kati Hiekkapelto är uppföljaren till Kolibri, som jag skrev om här för ett drygt år sedan. Jag tyckte mycket om den, och jag tycker tvåan är riktigt bra också.
 
Vi är tillbaka i den namnlösa finska kuststaden långt upp i norr, och trots att det är vår är det kallt och snöigt genom stora delar av boken. Ja, norra Finland är ju långt från Skåne, där jag bor.
 
En äldre man hittas död på vägen. Det verkar som om en ungersk au pair satt bakom ratten på bilen, men det visar sig inte vara fullt så enkelt. 
 
Det handlar också om droger och illegala invandrare. Ytterligare en åldring är försvunnen -  är hon också död?  Och Annas partner Esko har sina egna bekymmer, förutom att han precis som i förra boken är tämligen öppet rasistisk.
 
Som sagt, jag gillar den här boken, men riktigt lika bra som Kolibri är den trots allt inte. Men jag läser gärna mer om Anna Fekete.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela