karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Australisk spänning igen

Publicerad 2018-12-08 13:32:45 i Allmänt,

Jag har läst en del austrliska spänningsromaner på sistone, och här kommer en till. Det är Crimson Lake av Candice Fox.
 
Polisen Ted Conkaffey blir åtalad för att ha våldtagit en trettonårig flicka. Han blir inte dömd, men i allmänhetens ögon är han skyldig, och mobben är efter honom. Han flyttar till ett ödsligt hus på landsbygden nära Crimson Lake. Han hoppas att han ska kunna leva i fred där, utan att grannarna upptäcker vem han är. Det varar inte så länge.
 
Amanda Pharrell är privatdetektiv. Hon har avtjänat ett fängelsestraff för mord på en klasskompis. Nu ska hon undersöka författaren Jake Scullys försvinnande, och non behöver hjälp. Hon vänder sig till Ted Conkaffey. Han är först inte alls med på att hjälpa henne, men så börjar de i alla fall tillsammans forska i Scullys försvinnande.
 
Vartefter de gräver kommer sanningen fram även om andra saker. Var det verkligen Amanda som mördade klasskompisen? Och om det inte var Ted som våldtog trettonåringen, vem var det då?
 
Det här är spännande, och det är bra. Slutet kan tolkas som ett avslut eller som en cliffhanger, lite beroende på hur man ser det. Jag hoppas faktiskt på att de tär en cliffhanger, för jag skulle gärna vilja veta hur det går, det som antyds i slutet.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela