karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande men väl våldsamt

Publicerad 2018-12-09 18:07:00 i Allmänt,

Lazarus är sjunde boken om Joona Linna, Saga Bauer och de andra. Den är precis som alla de tidigare Lars Kepler-böckerna infernaliskt spännande, men jag vet inte. Här är det nästan lite för våldsamt. Folk dör till höger och vänster, och någon hänsyn till liv tas inte precis. Det känns lite väl ruskigt.
 
En man hittas mördad i Oslo. Han visar sig ha varit trofésamlare och gravskändare, och i hans frysbox ligger ett kranium som gör att Joona Linna genast blir inkopplad på fallet. Det dyker upp fler fall som på något sätt kan kopplas till Joona Linna.
 
Saga Bauer är med mer än tidigare, och här får vi träffa hennes pappa och hennes halvsyster Pellerina också. 
 
Saga är helt övertygad om att Jurek Walter är död. Hon dödade honom, och det finns inga tveksamheter. Men när allt börhjar hända kring Joona Linna blir han övertygad om att Jurek Walter trots allt inte är död. Men man har ju hittat hans torso. Hur hänger det egentligen ihop?
 
Det är som sagt väldigt spännande, och Keplers är skickliga på att få ihop intrigen, men när jag läst ut boken känner jag som jag skrev i bölrjan att det blev lite väl blodigt och våldsamt. Men visst, släppa boken mitt i kan man ju inte...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela