karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Brittisk thriller som verkar få uppföljare

Publicerad 2018-02-25 16:55:07 i Allmänt,

Tysta rop av Angela Marsons får man nog kalla en thriller, eller kanske en deckare. Det lär ska vara första boken av 16 (!) i en serie, i alla fall är det så många författaren har kontrakt på.
 
Det är ingen dålig bok, men att den skulle vara så fantastisk så att jag skulle vilja läsa femton böcker till om kriminalkommissarie Kim Stone, det vete katten. Det är ju möjligt att jag kommer att tycka bättre om serien efter ett par böcker, ibland är det ju så. Och visst kan jag tänka mig att läsa fler böcker i serien, så vi får väl se.
 
En kvinna hittas strypt i sitt badkar. På det mordet följer flera, och Kim Stone och hennes kollegor upptäcker snart att offren har ett samband, en gemensam arbetsplats, nämligen ett barnhem för flickor. Vi får snart veta att även Kim Stone själv bott på just det barnhemmet vilket kanske känns som alltför mycket av ett sammanträffande. Men på det viset får man ju lite spänning och demoner att brottas med för henne också.
 
Tysta rop är ganska spännande, men på något sätt fastnar jag inte hundraprocentigt i berättelsen. Jag kan inte riktigt förklara varför. Och så är jag lite besviken på upplösningen. Men som sagt, jag kan tänka mig att ge Marsons chansen med i alla fall en bok till, sedan får jag bestämma mig om hon är värd att följa.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela