karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Besvikelse när Searle återkommer

Publicerad 2018-01-18 09:02:52 i Allmänt,

För ett knappt år sedan läste jag Den gode lögnaren av Nicholas Searle, och jag berömde den väldigt mycket här i bloggen. Jag tyckte det var en riktigt lyckad och spännande debut. Därför hade jag höga förväntningar när jag nu började läsa En förrädare i familjen av samma författare. Men tyvärr, jag tyckte inte alls att den var lika bra. Det är inget större fel på boken, men jag blir inte alls engagerad i den, och det dröjer ett tag innan jag riktigt hänger med i historien.
 
Huvudpersoner är Francis O'Neill och hans fruBridget. Francis jobbar för IRA - vi är alltså på Irland - och Bridget vet inte så mycket om hans jobb, eller i alla fall vill hon inget veta. Men Francis mördar i jobbet, och till sist blir den vetskapen för mycket för Bridget. Kan man förråda sin egen man? Och vad får man i så fall ut av det? Och vad har Francis för agenda egentligen?
 
Den här boken är kanske spännande, men som sagt ovan griper den inte alls tag i mig, och jag tycker närmast att den är lite tråkig. Den är i och för sig tillräckligt bra för att jag ska läsa ut den och se hur det går, men jag känner mig väldigt tveksam inför eventuella kommande böcker av den här författaren. Jag tycker verkligen så olika om hans två första böcker. Vi får väl se om nästa titel lockar mig...
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela