karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckare med lokalanknytning

Publicerad 2018-01-21 15:37:26 i Allmänt,

Att jag ville läsa deckaren Jag följer dig av Dan Nilsson, beror till stor del på att författaren är uppvuxen i Eslöv, och att deckaren till största delen utspelar sig där. Eslöv är ju grannstad till oss, och jag har varit där ganska mycket. Och sett till det så är det ganska kul att läsa boken. Jag vet faktiskt inte om det är så här mycket name dropping i andra böcker, och jag bara inte tänker på det. För här tycker jag det på varje uppslag nämns platser jag känner igen, har varit på eller i alla fall vet var de ligger. Bergagymnasiet, Rönneberga, Snärjet, Löberöd, Rolsberga... Ja, det bara kryllar av bekanta namn, och det känns lite kul.
 
Vad gäller deckarintrigen är jag mer tveksam. Den är väl sådär. Tydligen föregås den här boken av en som heter Bevakaren, och jag tror nog att de hänger ihop, eftersom huvudpersonen i den här boken, Niklas Lund, har ett nätalias som är Bevakaren. Han sitter i fängelse efter att ha varit lite för ivrig som privatspanare. När han på en två dagars permission återvänder till Eslöv blir en hel radda personer mördade, och alla visar sig ha anknytning till det företag som Niklas pappa grundade. Det finns mycket konflikter i företaget, och Niklas vill inte alls återvända till fängelset efter sin permission, utan känner ett behov av att åter leka privatspanare.
 
Själva intrigen är inte speciellt avancerad eller kanske ens särskilt trovärdig, och jag tycker att boken blir lite tjatig. Hade det inte varit för den lokala anknytningen är jag osäker på om jsag hade läst ut den, faktiskt, och jag tror nog inte att jag kommer att läsa något mer av den här författare. Så bra är inte boken.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela