karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Eve Chase tillbaka med ny skildring om livet på landet

Publicerad 2018-01-13 17:45:50 i Allmänt,

Jag tyckte mycket om Tillbaka till Black Rabbit Hall av Eve Chase, som jag läste för ungefär två år sedan. Nu har jag läst hennes nya bok, Sanningen om Audrey Wilde. På flera sätt påminner böckerna om varandra. De utspelar sig på landet, på ett stort lantgods. De har två parallella handlingar, nu och då - fast vilken bok har inte det idag? Och det handlar om människors inbördes relationer, och vad det kan ställa till med. Men det här är ändå inte på något sätt en kopia av den förra boken.
 
Femtonåriga Margot och hennes tre systrar kommer till lantgodset Applecote Manor för några stillsamma sommarveckor hos sin faster och farbror. Men det blir inte som de tänkt sig. De två äldre systrarna faller för två stiliga grannpojkar, och Margot blir mer och mer intresserad av vad som hände hennes kusin Audrey, som försvann spårlöst för fem år sedan. Fastern, Audreys mamma, har aldrig slutat sörja, och på ett närmast osunt sätt uppmuntrar hon Margots intresse för Audrey. Så en kväll inträffar det otänkbara, och livet blir aldrig mer sig likt.
 
Parallellt med detta letar Jessie och Will efter ett hus på landet, så de äntligen kan flytta från London. Jessie fastnar för Applecote Manor. Will är inte lika säker, men de köper huset. Huset har dock ryktet att vara en märklig plats. Jessies styvdotter Bella hatar både flytten och sin styvmor, och när Will oplanerat måste tillbringa mer tid i London undrar Jessie vad hon givit sig in på.
 
Givetvis vävs de båda historierna ihop på slutet. kanske lite orealistiskt, men ändå mysigt, och jag kan köpa det. Jag gillar Eve Chases böcker, för att man liksom sjunker in i dem, och blir bekant med huvudpersonerna.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela