karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Första boken om Alan Banks nu på svenska

Publicerad 2018-01-28 11:27:11 i Allmänt,

När Peter Robinsons böcker om polisen Alan Banks och hans kollegor i Yorkshire först kom på svenska brjade man av någon outgrundlig anledning mitt i serien. Nu har man tydligen bestämt sig för att vi ska få läsa den första Alan Banks, Ur askan i elden, som på omslaget kallas en Alan Banks-klassiker. Ja, så kan man ju också uttrycka det. 
 
I den ähr boken är Alan Banks fortfarande gift med Sandra, och deras barn Brian och Tracy är ganska små. De har just flyttat från London till Yorkshire, för att de tror att livet ska bli lugnare där. Det är dock tveksamt om det blir. En inbrottsvåg drar över staden, en gammal kvinna hittas död i sitt hem, och dessutom drabbas staden Eastvale av en smygtititare, som kikar in på kvinnor när de klär av sig i sina sovrum. Inte kan det vara en och samma gärningsperson? Det tror i alla fall inte Alan Banks. Men det innebär samtidigt att de jagar flera personer.
 
Jag tycker att detta är en helt okej debut, även om jag nog anser att flera av de senare böckerna i serien är bättre. Men den är absolut inte dålig. Och lite kul är det att man nog kan känna lite #metoo-vibbar när Banks fru Sandra diskuterar med en annan kvinna i slutet av boken. Och den här boken kom alltså ut 1987 på engelska, så det är ju mer en slump att den hamnar mitt i den debatten nu. Men lite kul, ändå.
 
Det är skoj att få se hur det började, och jag hoppas vi får läsa övriga böcker man tidigare hoppat över på svenska så småningom, även om de kanske inte lever upp till senare böcker om Alan Banks.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela