karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Säkert väldigt bra, men alltför obehaglig, så jag ger upp

Publicerad 2018-01-28 11:12:03 i Allmänt,

Jag börjar läsa Mischling av Affinity Konar med stora förväntningar. Och det verkar vara en riktigt bra bok. Det handlar om de judiska tvillingsystrarna Pearl och Stasha, som kommer till Auschwitz med sin mamma och sin farfar. Där blir de utsatta för Mengeles experiment med tvillingar. Han delar poå dem, och experimenterar´, ger dem sprutor, för att se hur de reagerar. På Mengeles zoo som det kallas, finns fler tvillingar och till och med trillingar.
 
Det här bygger ju på verkligheten, jag vet att det förekommit. Och kanske är det just därför jag ger upp vid sidan 91. Jag fixar helt enkelt inte att läsa längre. Jag är övertygadom att den här boken är oerhört läsvärd, men jag mår helt enkelt för dåligt av att läsa den, så det får vara. Synd kanske, men det känns inte värt det.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela