karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spännande på sträckläsningsnivå

Publicerad 2018-01-18 09:15:10 i Allmänt,

Olyckan är den första bok jag läser av författaren C L Taylor. Det är tydligen hennes första spänningsroman; tidigare har det handlat om feelgood, som jag förstår det. Och det här är verkligen en spännande bok! Jag mer eller mindre sträckläste den, vilket är fullt möjligt när den inte är på mer än dryga 300 sidor - ganska lite idag när många böcker är på 500 sidor eller mer.
 
Femtonåriga Charlotte ligger i koma efter en olycka. Eller är det verkligen en olycka? Vittnen påstår att Charlotte medvetet klev ut i gatan mitt framför bussen. Charlottes mamma Sue kan inte slläppa tanken på varför hennes älskade dotter skulle göra en sådan sak. En dag hittar hon Charlottes dagbok, och där står saker hon först inte vill tro på. Men hon måste konfrontera personen som Charlotte nämner i sin dagbok. Saker är dock inte alltid som de först förefaller, och Sue begår flera misstag i sin jakt på sanningen.
 
Vi får också följa Sues liv drygt 20 år tidigare, när hon lever med en psykopat. Ja, först verkar han, James, förstås kärleksfull och fantastisk på alla vis, men mer och mer framträder hans rätta jag, och Sue genomlever några förfärliga år innan hon lyckas göra sig fri från James, genom att bokstavligen rymma.
 
Samtidigt som Sue försöker ta reda på sanningen om Charlottes olycka börjar det dyka upp små oroande tecken på att James finns i Sues närhet igen. Ett märkligt vykort, en present som väcker minnen av livet med James. Men omgivningen tycker bara att Sue är neurotisk, och behöver hjälp.
 
Jag ska inte avslöja mer, men som sagt, gillar man spänning är det här en riktigt bra bok, och inte helt förutsägbar, även om man kanske kan gissa sig till vissa skeenden.
 
Som jag förstår det på insidestexten på boken finns det två uppfljare till The Accident, som den här boken heter i original, nämligen The Lie och The Missing. Jag hoppas verkligen att man översätter dem också, för dem vill jag läsa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela