karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Colgan charmar mig igen

Publicerad 2018-07-02 16:30:43 i Allmänt,

Jag gillade verkligen Jenny Colgans böcker om det lilla bageriet på strandpromenaden, och även hennes förra bok, som handlade om en rullande bokhandel. Nu har hon bytt miljö igen, till den lilla skotska ön Mure, som är fiktiv, men verkar ligga någonstans i Hebriderna, som vi ju besökte på förra sommarens semester.
 
I Sommar på den lilla ön i havet får vi möta Flora. Hon har flyttat från Mure, där alla hade koll på alla, och hon inte såg någon framtid. Nu har hon ett bra jobb på en juristfirma i London, och längtar inte tillbaka till Mure. Men när en stenrik amerikan blir klient i firman, och vill ha just hennes hjälp att övertala öborna att den vindkraftspark som planerats utanför Mure borde flyttas, så den inte stör hans semesteranläggning, ja då får Flora bege sig tillbaka till ön hon flydde från. Hon hamnar på gården hos sin pappa och sina tre jobbiga bröder. Inte precis vad hon tänkt sig. Och för att genomföra det hon fått i uppdrag gäller det att hon åter blir en av öborna. Inte så lätt.
 
Precis som Jenny Colgans tidigare böcker är det här en ganska lättviktig feelgoodroman med ett lyckligt slut, precis som det ska vara. Jag tycker Colgan hör till bättre i den här genren, och fortsätter gärna att läsa henne.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela