karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Otäckt, aktuellt och ruskigt bra av Viveca Sten

Publicerad 2018-07-02 16:41:29 i Allmänt,

Jag har väntat och sett fram emot en ny Sandhamnsdeckare av Viveca Sten med åklagare Nora Linde och polis Thomas Andreasson i huvudrollerna. Och Sten gör mig inte besviken. När boken äntligen kommer är det en tegelsten på dryga femhundra sidor med ett skrämmande aktuellt och angeläget ämne. I boken I fel sällskap försöker Nora Linde fälla narkotikahandlaren Andreis för ekonomisk brottslighet.  Andreis misshandlar regelbundet sin hustru Mina, och när hon hamnar på sjukhus försöker Nora övertala Mina att gömma sig och att medverka och vittna mot maken. Mina går med på det, och nu kommer även Thomas Andreasson in i bilden.Men Andreis är ett proffs i sin bransch, och skyr inga som helst medel. Hur långt är han beredd att gå?
 
Parallellt med handlingen i nutid får vi följa Andreis som barn i det krigsdrabbade Bosnien, och här får vi mycket av förklaringen till varför Andreis blev den person han blev.
 
Det här är otäckt, andlöst och bra. Och i slutet något som kan tolkas som en rejäl cliffhanger, om Sten väljer att gå den vägen. Vi får se. Jag är i alla fall inte besviken på den här boken.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela