karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Roligt, annorlunda och fängslande om identiteter

Publicerad 2018-07-20 11:11:00 i Allmänt,

Vendela Vidas roman När dykaren lämnar sina kläder liknar inget annat jag läst, men jag gillade den verkligen.
 
En ung amerikansk kvinna- nej, vi får aldrig veta hennes riktiga namn - åker till Casablanca. Väl där blir hon bestulen på sin ryggsäck med pass, pengar, kreditkort och dator. Efter mycket krångel får hon stölden polisanmäld, och bara ett dygn senare lämnar en stolt polischef över hennes ryggsäck. Synd bara att det inte är hennes ryggsäck, utan den tillhör någon som heter Sabine. Tja, då får hon väl bli Sabine då. Hon tar emot ryggsäcken och går därifrån. När hon väl inser vidden av sitt bedrägeri känner hon att hon inte kan gå tillbaka, utan hon får fortsätta med bedrägeriet. Hon byter namn igen, och igen... Hon klipper sig, hon sätter på sig peruk, plötsligt är hon stand in i en film, eller är med på en gruppresa med buss.
 
Vem är kvinnan egentligen, och varför reste hon till Marocko? Ja, det visar sig också så småningom.
 
Lite intressant är också att boken är skriven i du-form, alltså andra person, typ "Du öppnar dörren och går in" om huvudpersonen. Annorlunda och inte alls så irriterande som jag skulle ha trott.
 
Den som gillar lite annorlunda böcker har definitivt en liten pärla här!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela