karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Intressant om Palmemordet 30 år efteråt

Publicerad 2018-03-02 22:09:00 i Allmänt,

30 år av tystnad - mitt liv i skuggan av mordet på Olof Palme av Anna Hage handlar just om Palmemordet 30 år efteråt. Anna Hage var den allra första personen som kom fram till Olof Palme när han blívit skjuten. Hon försökte återuppliva honom, men lyckades förstås inte. Hon var bara sjutton år vid det här tillfället.
 
Anna blev förhörd av polisen vid föera tillfällen i anslutning till mordet, och sett så här i efterhand blev hon verkligen inte särskilt bra behandlad, vare sig av polis eller av jurister. Vittnesstöd var något helt okänt på den här tiden, och Anna blev jagad av journalister, av privatspanare och av många andra som ville veta hur hon upplevt kvällen.
 
Vi får Annas egen redogöresle för hur det gick till, och hur hon upplevde tiden efteråt. Dessutom hur hon mår sämre och sämre i nutid, och hur hon med hjälp av sin KBT-terapeut bestämmer sig för att skriva en bok om det hon upplevt. 
 
Jag gillar den här boken. Jag minns förstås själv Palmemordet, och även om jag var äldre då än Anna, kan jag ändå liksom leva mig in i vad hon upplevde. Jag hoppas verkligen att saker fungerar bättre idag!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela