karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Konstiga men ändå speciella berättelser

Publicerad 2018-03-02 21:34:00 i Allmänt,

Handpåläggning av Alan Bennett innehåller två berättelser, Handpåläggning och Bara kläderna de hade på kroppen. Den ursprungliga engelska utgåvan innehöll två berättelser till, en av dem var The lady in the van, som jag sett som film. Den var ganska speciell, och det får man nog säga att dessa tv å berättelser är också.
 
Den första, Handpåläggning, handlar om prästen Geoffrey som ska leda minnesceremonin för massören Clive Dunlop, en väldigt speciell person. Vki får möta en hel massa av Clive Dunlops bekanta och får veta vilken relation de hade till honom. Vi får också följa prästen Geoffreys funderingar.
 
I den andra berättelsen, Bara kläderna de hade på kroppen, f¨r vi möta paret Ransome, som kommer hem från en kväll på operan, och hittar sin lägenhet fullständigt tömd på ägodelar. Till och med toalettpapperet är borta. Så småningom får vi en förklaring till vad som hänt, men ja, det här är också en väldigt speciell historia.
 
Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om de här histoerierna. De är originella, det är inge  tvekan om det. Och rätt underhållande. Men samtidigt ganska konstiga.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela