karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nya Vera Stanhope en pålitlig bekantskap

Publicerad 2018-03-10 09:45:55 i Allmänt,

Jag gillar verkligen den brittiska deckarförfattaren Ann Cleeves, både hennes Shetlandsserie, och böckerna om Vera Stanhope. Båda serierna har ju också filmatiserats. Nu har jag läst den senaste Vera Stanhope-boken på engelska, för jag hade ingen lusta att vänta på den svenska översättningen. I original heter den The Seagull, vilket syftar på en nattklubb med det namnet. Undrar vad den kommer att heta på svenska, tro?
 
Det här är i princip Vera Stanhope i gammal god form. Jag gillar verkligen Vera. Hon är butter, lite tvär mot sina medarbetare, inte särskilt attraktiv, men ändå kan man inte annat än gilla henne. Hon har nog ett hjärta av guld där inne någonstans, och hennes karaktär är så skön.
 
Vera föreläser på ett fängelse när en av de intagna, en tidigare polischef, lovar henne information hon kan ha nytta av om hon håller ett öga på hans dotter som lever ett ganska eländigt liv, ensam med tre barn, som hon inte alls orkar med.
 
Informationen Vera får leder till inte en funnen kropp, som hon trott, utan två, och mysteriet tätnar. Dessutom visar det sig att åtminstone den ena kroppen tillhörde en man som var nära vän med Veras numera avlidne far, Hector Stanhope. Är han inblandad? Vera har aldrig haft några höga tankar om sin far, men att han skulle vara en mördare vill hon ändå inte tro.
 
Gillar du Vera Stanhope blir du inte besviken på den här boken heller. En mysig lässtund väntar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela