karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Speciell bok men visst sträckläste jag!

Publicerad 2018-03-10 09:36:59 i Allmänt,

Kvinna utan minne av Petter Lidbeck är nog den första boken jag läser av Lidbeck. Och ändå inte. Han har nämligen också skrivit böcker under pseudonymen Hans Koppel, och jag har läst en eller två av dem.
 
Kvinna utan minne handlar om Mia, som öppnar ögonen vid sitt eget köksbord en dag, omgiven av sin man och sina tre barn. Men hon har inte en aning om vilka de är. Hon känner inte igen varken dem eller sin egen mamma, hon tycker sig aldrig ha sett huset de bor i, och allt känns helt främmande för henne. Hon försöker fly från de här personerna som inte betyder något för henne, men det blir förstås ambulansfärd och läkarundersökning - familjen tycker med alla rätt att hon beter sig oerhört märkligt. Läkarna hittar inga fel. Ingen stroke, ingen hjärnblödning, ingen tumör, inget epilepsianfall.
 
Omgivningen börjar tvivla på Mia, och hennes man Erik tycker till och med att om hon nu vill skiljas och komma bort från familjen vore det väl ärligare att säga det. Men Mia kommer verkligen inte ihåg något. Och ju längre tiden går - hon måste ju försöka ta sig tillbaka till sitt gamla liv, för vad ska hon annars ta sig till - inser att hon inte gillar varken den person hon verkar ha varit, sin man eller ens sina barn. Möjligen tycker hon synd om tonårssonen, för att han är så ful och finnig, men småflickorna tycker hon är odrägliga. Och hur kan hon ha fallit för Erik?
 
Det här är riktigt intressant, och jag har svårt att släppa boken. Det hela är så absurt, och samtidigt känner man på något sätt med Mia. Vilken surrealistisk situation hon hamnat i.
 
Boken är på under 200 sidor, så den går ganska fort att läsa, men den stannar faktiskt i minnet. Slutet känns lite öppet, även om man anar vad som händer.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela