karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Tillbaka till femtiotalets Ekstad för tredje gången

Publicerad 2018-03-30 11:50:41 i Allmänt,

Lätta ditt hjärta är Karin Wahlbergs tredje roman om sjukhuset i fiktiva Ekstad på femtiotalet. De två tidigare delarna heter Än finns det hopp och Livet går vidare. Det är småmysiga böcker att sjunka in i.
 
Det är roligt att möta Stina, Nancy, Ella-Kristin och de andra igen. Det märks att Karin Wahlberg kan branschen - hon är ju själv läkare - och det känns också som om hon fått med en rejäl dos femtiotal, både när det gäller kläder, mat, miljö och alldeles säkert sjukhusmiljö och behandlingar. Samtidigt är boken trivsam, och man glider liksom in i den här världen och upplever den tillsammans med människorna i Ekstad och Stockholm. Ska jag invända mot något är det att det är väldigt många människor att hålla reda på, men det har man ju löst elegant genom att i början av boken ha en förteckning över alla som förekommer i boken.
 
Handlingen är ungefär som de två tidigare, ganska vardaglig, givetvis med fokus på sjukhuset och dem som jobbar där. Sonja blir sjukare och sjukare, och hennes barn och make oroar sig för henne. Stina är utexaminerad barnmorska, och börjar jobba i Stockholm. Ella-Kristin och hennes Carl försöker få barn, men det går inget vidare.
 
Jag tror att Karin Wahlberg i början talade om en trilogi, men för min del får hon gärna fortsätta med en fjärde del, så vi får veta vad som händer framöver.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela