karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bra men jobbigt om trafficking

Publicerad 2018-05-26 12:40:56 i Allmänt,

Jag läste för några år sedan Den första lögnen av Sara Larsson om en tjej som blir gruppvåldtagen som tonåring, och som hämnas i vuxen ålder. Väldigt bra, men ganska obehaglig. Detsamma kan sägas om den bok av samma författare jag läst nu. Den heter Aldrig mer, och handlar om trafficking.
 
Vi får följa rumänska Andreea, som drömmer om ett bättre liv, oblir erbjuden servitrsijobb i Spanien, och åker dit för att upptäcka att hon blivit såld till en hallick och förväntas jobba som hora. Så småningom hamnar hon i Sverige. Vi får också följa Patrik som är socialarbetare och finns på Malmskillnadsgatan när en man  grips där för att ha plockat upp en minderårig flicka. Mannen nekar, och av någon anledning tror Patrik på honom. Men varför var han då där? 
 
Den tredje person vi får följa är Ted, som brukar köpa sex på sina affärsresor. En dag får han ett lila kuvert med posten. Någon vet vad han sysslar med.
 
Det här är som sagt obehagligt. Samtidigt är det välskrivet, och det är mer fokus på beskrivningen av personers relationer än explicita beskrivningar av sex och väldtäkter, tack och lov. Och det är skrämmande att veta att det går till så här. Det mesta i den här boken kunde säkert vara sant. En del önskar man vore sann, men där är jag mera tveksam.
 
Jag kommer nog att läsa Sara Larsson igen, men man måste må ganska bra själv när man läser henne för att orka, tror jag. Jag hade knappast orkat med den här boken under min sjukdomsperiod.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela