karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Fantastiskt bra deckare i fiktivt land i Nordsjön

Publicerad 2018-05-12 11:58:36 i Allmänt,

Jag hade läst en del om debutdeckaren Felsteg av Maria Adolfsson, och det jag läste gjorde mig riktigt nyfiken. Och åh, vilken bra bok! Jag är grymt imponerad. Det känns som om Maria Adolfsson gjort det här länge. Hon har uppfunnit Doggerland, ett fiktivt land ute i Nordsjön, mellan Storbritannien, Danmark och Holland, och hon gör det så trovärdigt att jag blir tvungen att kolla om Doggerland inte existerar, trots allt. Hon har givit Doggerland traditioner, historia, en palts på kartan, ett eget språk (doggerska) och en fantastisk miljö. Jag som är svag för öar blir nästan irriterad över att jag inte kommer att kunna besöka Doggerland. Peter Mays Lewistrilogi fick oss ju att förlägga förra årets semester till Skottland och Yttre Hebriderna. Och nu vill jag alltså till Doggerland!
 
Huvudpersonen i Felsteg är kriminalinspektör Karen Eiken Hornby. Hon är barnfödd i Doggerland, men har bott i England innan hon för några år sedan återvände till Doggerland efter en dramatisk händelse i hennes liv. Vad det var som hände då får vi veta gradvis, medan Karen samtidigt utreder mordet på sin chefs exfru. Efter en tid är alla övertygade om att mordet är löst, alla utom Karen. Det är något som inte stämmer, och hon envisas med att gräva vidare i historien om en hippiesekt som bodde i hennes hemort Langevik på 70-talet. Vad var det egentligen som hände då?
 
Jag är som sagt helt frälst när det gäller den här boken, och jag hoppas att Maria Adolfsson följer upp den så snart som möjligt! Jag vill läsa mer om Doggerland!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela