karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Mariette Lindstein är tillbaka på banan

Publicerad 2018-05-12 11:46:00 i Allmänt,

Jag tyckte om Mariette Lindsteins första bok, Sekten på Dimön. Hon har själv levt i en sekt, och jag tyckte den kändes trovärdig. Sedan kom två uppföljare, Sekten som återuppstod och Sektens barn. Dem var jag inte alls lika imponerad av. Jag läste tvåan men tyckte att den var rätt medioker, och gav trean femtio sidor innan jag hoppade den. De kändes som ett försök att pumpa så mycket som möjligt ur en lyckad debut. Jag var besviken. Därför tvekade jag inför Mariette Lindsteins nya, Vit krypta. Men jag beslöt mig för att ändå ge den en chans. Och det gjorde jag rätt i. Här är Lindstein tillbaka på banan, tycker jag.
 
Alex och Dani är enäggstvillingar. De övergavs som tonåringar av sina föräldrar, som anslöt sig till en sekt (ja, Lindstein kommer tillbaka till sekttemat, och det kan hon ju föralldel, så det är kanske itne så komstigt). När de är 22, försvinner Dani en natt. Alex är fast besluten att finna sin syster, för hon är övertygad om att systern lever någonstans. Alex får anställning på ett ganska märkligt företag, ett dejtingföretag med speciell inritkning. Hennes chef, Carl Asher, finner hon omväxlande skrämmande och fascinerande.
 
Hon träffar också Jim, och inleder ett förhållande med honom. 
 
Men så börjar det hända konstiga saker. Alex känner Danis närvaro i ett speciellt rum. Och det händer saker i hennes lägenhet som inte går att förklara. Omgivningen börjar misstänka att Alex mår psykiskt dåligt och inbillar sig saker.
 
Jag kan kanske tycka att vissa saker i den här romanen skruvas lite för hårt. Javisst, det finns märkliga sekter, men ändå... Men boken är spännande in i det sista, och jag ångrar inte att jag gav den en chans.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela