karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänning med oväntad twist

Publicerad 2018-05-26 12:50:00 i Allmänt,

Den sista mrs Parrish är skriven av Liv Constantine, som är en pdeudonym för systrarna Lynne och Valerie Constantine. Det är en spänningsroman som innehåller en rejäl överraskning. Och visst, jag har lärt mig gissa på sånt här, men det här såg jag faktiskt inte i förväg att det skulle hända.
 
Amber Patterson är avundsjuk, rejält avundsjuk, på Daphne Parrish. Daphne är gift med en stormrik man, och har allt, inklusive två söta döttrar. Vad skulle inte Amber ge för att vara Daphne. Och så bestämmer hon sig. Hon ser till att bli bekant med Daphne, och bit för bit nästlar hon sig in i  Daphnes liv. De blir förtrogna, Amber får resa med familjen, ja, Daphne övertalar till och med sin man att ge Amber jobb på makens företag. Amber är överlycklig, saker går enligt plan. Hon är en tämligen obehaglig person, inser läsaren.
 
Och när Amber äntligen fått det hon vill ha, ja då kommer en rejäl och oväntad twist i historien, som visar att man alltid kan se saker från två håll. Då får vi se saker ur Daphnes synvinkel. Och se, hon kanske inte var så lycklig som vi trodde, eller så korkad heller, för den delen.
 
Jag ska inte berätta mer, för då förstör jag historien för den som kanske skulle vilja läsa boken själv, men jag gillade verkligen den här boken. Jag listade inte ut twisten på förhand, vilket är kul. Och ja, det stämmer nog som det står på bokens omslag: "Vissa kvinnor får allt. Andra får vad de förtjänar."
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela