karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Börjlinds lyckas igen

Publicerad 2018-11-11 16:35:21 i Allmänt,

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen - jag gillar Cilla och Rolf Börjlinds deckare om Olivia Rönning och Tom Stilton. Nu har jag läst den senaste, Kallbrand, och osm vanligt tar Börjlinds upp aktuella ämnen. I den här boken dels #metoo, dels rohingyernas situation i Thailand.
 
Tom Stilton befinner sig hos sin halvsyster i Thailand. Han får i uppdrag av en svensk kvinna där att leta rätt på en man. När Tom börjar rota visar det sig att mannen bor på en flodbåt i Gyllene Triangeln och att han är svensk.
 
I Sverige sprängs en familj till döds i ett bombdåd. Man hittar snart en misstänkt, som fälls, mot sitt nekande. Varken Olivia eller Mette Olsäter (som egentligen går i pension i den här boken, men inte riktigt kan hålla fingrarna i styr ändå) är dock nöjda med utgången. De återupptar utredningen, och befinner sig plötsligt mitt i en tillvaro där män som begår sexuella övergrepp gör det mesta för at tinte avslöjas.
 
Det är aktuellt och det är spännande och det är riktigt bra! Ja tack, gärna mer om Olivia Rönning och Tom Stilton. Och kommer Mette i så fall att kunna hålla sig borta? Tror knappt det, va?
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela