karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Brev från New York, inte till en bokhandel den här gången

Publicerad 2018-11-30 15:59:29 i Allmänt,

Jag älskar verkligen boken Brev till en bokhandel av amerikanska Helene Hanff, som redogör för hennes 20 år långa brevväxling med Frank Doel som driver en bokhandel i London. Hanff får inte tag på sina ganska speciella bokönskemål i USA, och börjar skriva och be om dem från England. samtidigt och gradvis blir hon och Frank Doel vänner. Hon inser att i efterkrigstidens England saknas många saker som hon kan skicka till dem. Det är en vansinnigt söt bok som borde finnas i varje bokhylla!
 
Men nu var det ju förstås inte den boken jag skulle skriva om, utan om Brev från New York av samma författare. Den hade jag inte läst förr, och när vi gallrade den på biblioteket där jag jobbar passade jag på att ta hem den. Här skriver Helene Hanff om sitt New Yoprk, och visst märks det att det är samma författare. Hon har ett härligt språk, och är ganska bitsk i sina kommentarer, så man läser boken med ett småleende. Men inte är den i närheten av Brev till en bokhandel, det måste ändå sägas. Men visst, jag hade roligt när jag läste den.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela