karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Nele Neuhaus nya riktigt bra

Publicerad 2018-11-19 18:38:03 i Allmänt,

Annars skjuter jägaren mig är tyska Nele Neuhaus tredje deckare i svensk översättning. De två tidigare heter Snövit ska dö och Stora stygga vargen. Det finns ju ett sagotema i titlarna, men det har egentligen ingenting med handlingen i boken att göra.
 
Jag tyckte mycket om de två tidigare böckerna, och jag gillar även den här.
 
Pia Kirchhoff är nygift och på väg att åka på bröllopsresa, men avstår från den när en kvinna blir skjuten, som det ser ut helt utan anledning. De är kort om folk på polisstationen, och Pias chef Oliver von Bodenstein är tacksam att ha henne där. När så ytterligare en kvinna blir skjuten, genom sitt eget köksfönster, börjar paniken sprida sig.
 
Givetvis är inte offren så godtyckligt valda som man kan frestas anta i början, utan det finns en sammanhängande anledning, en ganska ruggig sådan.
 
Jag tycker som asagt mycket om den här boken, utom möjligen precis i slutet. Jag var nästan tvungen att läsa slutet två gånger för att riktigt förstå upplösningen, och det var lite synd. Men i övrigt ser jag absolut fram emot nästa bok i serien!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela