karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Deckare av syskonparet Grebe/Träff som ger mersmak

Publicerad 2018-10-28 15:26:22 i Allmänt,

När jag körde långt för några veckor sedan tog jag ju upp det här med ljudbok igen. Då började jag lyssna på en andra ljudbok under resan som jag inte hann lyssna klart på. Då var jag ju såklart tvungen att lyssna på den på mina jobbresor. Jag har sagt förut att det är lite för korta resor för att det ska funka med ljudböcker, men jag upptäckte att det faktiskt inte var så dumt. Lyssnar man båda vägarna har man handlingen tillräckligt nära i huvudet för att det ska gå, även om det är kort.
 
Den boken som jag nu lyssnat färdigt på är av systrarna Camilla Grebe och Åsa Träff och heter Eld och djupa vatten. Jag har faktiskt inte läst någon av systrarnas böcker om Siri Bergman. Men jag gillade den här boken mycket. Den påminde mig lite om Carin Gerhardsens Hammarbyserie.
 
Två familjehemsplacerade syskon försvinner med några veckors mellanrum. Kan det vara deras mamma som tagit dem? Hon är ett sorgligt fall, men är själv helt övertygad om att samhället gaddat sig samman i en konspiration mot henne.
 
Men så dyker det upp bilder på nätet av först det ena barnet, sedan båda. En kvinna finns också med, men den kvinnan hittas död. Är barnen också döda?
 
Jag tyckte som sagt mycket om den här boken, och har faktiskt börjat lyssna på en ny bok av samma författarpar. Den kommer visserligen före denna i serien, men det spelar nog inte så himla stor roll.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela