karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Gardell håller hög klass

Publicerad 2018-10-10 18:09:00 i Allmänt,

Jag har inte lyssnat på ljudböcker sedan jag jobbade i Helsingboeg och pendlade flera timmar om dagen. Men i helgen som gick körde jag tur och retur Lidköping utan sällskap, och då tyckte jag det skulle sitta fint med en ljudbok. Min förra bil fungerade inte cd-spelaren i, men peppar, peppar, det gör den i denna, så det var bara att lyssna. Nu har jag ju läst de flesta böcker som är nya, och som jag vill läsa, så valet föll på en gammal bok som jag faktiskt inte läst; Jonas Gardells En komikers uppväxt. Kan ju passa bra nu när jag är på gång att läsa hans nya bok, Till minne av en villkorslös kärlek. Båda böckerna handlar ju om Gardells uppväxt, även om det är lite mer kamouflerat i En komikers uppväxt.
 
Boken handlar om tolvårige Juha Lindström och hans familj, hans kompisar och hans vardag. Bästa kompisen Jenny skäms han egentligen för - han vill helst vara med Stefan och Lennart, men de vill oftast inte vara med honom. Jenny är kär i Juha, men Juha är kär i söta lilla Li. Tomas är mobbad och har en tysk mamma som alla tycker är konstig, Erik försöker få vara med i gänget, och Pia och Eva-Lena är drottningarna i klassen. Hemma finns Juhas finska mamma, hans pappa som helst vill vara i fred, hans lillasyster Marianne, och så dvärgkaninen Plutten, som kallas Prutten av alla.
 
Gardell är nästan precis lika gammal som jag, och det märks. Det är så mycket man känner igen sig i i den här boken. Tidsmarkörer som kläder, mat och mycket annat. Och nog känner man igen en del av känslor och tankar, och det där med spelet om vem som styr kompisarna.
 
Jag njöt av den här boken. Gardell är verkligen en duktigt författare!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela