karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Intressant om svenska fraser och företeelser

Publicerad 2018-10-11 11:22:39 i Allmänt,

Elisabeth Åsbrinks bok Orden som formade Sverige är speciell. Den består av korta texter om välkända svenska företeelser och fraser. Hon börjar med Torshammare på 700-/900-talet, och slutar 2017 med  #metoo. Så går hon igenom vad det egentligen innebär, och hur vi förhåller oss till dessa saker. Jag tycker det är väldigt underhållande, och jag lär mig en hel del på vägen. Några exempel på företeelser eller fraser som Åsbrink tar upp är Är du mä på dä?, Medelsvensson, Öppna era hjärtan, Släpp fångarne loss, det är vår, Vad är väl en bal på slottet, Land skall med lag byggas och Helan går. En högst blandad samling, alltså, men det mesta är verkligen intressant, och en del är överraskande.
 
Det här är inte en bok man kan sträckläsa. Jag har haft den bredvid sängen och läst en bit i taget. Det lämpar den sig utmärkt för. 
 
Jag tror någonstans att jag blivit lite klokare och kanske mer bildad efter att ha läst den här boken. Och jag har definitivt haft roligt under tiden. Inte illa!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela