karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Ung afghansk tjej vi kommer att se mer av

Publicerad 2018-10-02 19:45:47 i Allmänt,

Fateme Khavari kom till Sverige som femtonåring. Nu är hon arton, och har tillsammans med Annie Hellquist skrivit boken Jag stannar till slutet. Fatemeh är uppvuxen i Iran, men på flykt från Afghanistan. Hon tillhör hazarfolket. Men det lägger hon inte så stor vikt vid. Hon vill inte dela upp människor i olika folkslag. Hon vill att de ska vara just människor.
 
När Fatemeh var sjutton, 2017, ledde hon flera andra ungdomar i en sittstrejk i centrala Stockholm. Deras budskap var: Om du tycker att jag har rätt att leva, sitt med mig. Gruppen kallade sig Ung i Sverige, och krävde ett stopp för utvisningen av ensamkommande afghaner.
 
Boken berättar i vartannat kapitel om hur aktionen Ung i Sverige startade, och hur man gick vidare. I vartannat kapitel handlar det om Fatemehs och familjens resa från Iran via Afghanistan till Sverige
 
Jag tycker kanske att boken kunde kortats något, men det är en randanmärkning. Annars är jag övertygad om en sak - vi kommer att se och höra mer om och av Fatemeh Khavari. I Sverige och i världen. En ung tjeje med det här drivet ger sig inte!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela