karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bekanta trakter men dålig kvalitet

Publicerad 2018-09-18 19:25:00 i Allmänt,

När jag såg boken Glittergruvan av Johan Smedberg, som utspelar sig i Herräng, kände jag att jag var tvungen att läsa den. Herräng är den lilla bruksort där min mamma växte upp, och där jag tillbringat många somrar. Såklart måste jag läsa boken.
 
Och ja, det bästa man kan äsga om den är väl just att det är skoj att känna igen sig. Det är många bekanta platser som nämns i boken. Jag följer nästan med fysiskt, och det är kul.
 
Men där slutar berömmet. Boken är nog tänkt att vara en deckare, men intrigen är dålig och platt, och språket är på nivå uppsats i femte klass. Dessutom finns det felstavningar, och framför allt mängder av särskrivningar. Jag orkade inte räkna, men den första kom på insidan av pärmen. Hade det inte handlat om Herräng hade jag slutat läsa långt tidigare.
 
Mer än så är inte värt att skriva om den här boken. Sorry.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela