karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Bitsk och rolig berättelse om vardagen i en skotsk bokhandel

Publicerad 2018-09-06 10:31:19 i Allmänt,

Shaun Bythell är bokhandlaren som skrivit om sin vardag i boken En bokhandlares dagbok. Bokhandeln, eller snarare antikvariatet, ligger i Wigtown, i sydvästra Skottland (attans att jag inte kände till den när vi körde nästan förbi förra sommaren - jag vill verkligen besöka den här bokhandeln!).
 
Shaun Bythell skriver om sin bokhandel, jobbet i den, sitt vardagsliv, alla kunder och de anställda, dag för dag, som en dagbok. Det som gör den här boken så härlig är Bythells skarpa penna. Han skriver väl och han skriver roligt och ganska bitskt, men ändå kärleksfullt. Hans beskrivning av vissa av butikens kunder får en att undra hur korkade folk kan vara egentligen...
 
När man läser den här boken inser man hur viktigt det är med fristående små boklådor och antikvariat. Bythell och hans butik för en daglig kamp mot Amazon och andra jättar.
 
Man måste inte älska böcker för att läsa den här boken, eftersom Bythells sätt att skriva är så underbart. Men det gör ju inget om man är boknörd. Jag måste också ge en eloge till översättaren Andreas Vesterlund som funnit exakt rätt ton, och som förklarar och utreder i fotnoter där det behövs.
 
Den här boken kommer att stanna kvar länge som en favorit. Läs den!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela