karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Engelsk spänningsroman om att mista saker man tar för givet

Publicerad 2018-09-23 16:47:01 i Allmänt,

Länge sedan jag läste på engelska nu. Det var nog förra sommaren, när jag köpte böcker under semestern. Då var det väl hög tid nu. Det är ju bra att hålla igång engelskan litegrann. Nu har jag läst Our house av Louise Candlish, som väl får sägas vara en spänningsroman, och jag gillade den.
 
När Fiona efter ett para dagars bortovaro närmar sig sitt hus undrar hon varför det står en flyttbil där. Det ser ut som om någon håller på att flytta in där. Men - det är ju hennes hus. När hon kommer fram möter hon ett par som hävdar att de just köpt huset. Av Fiona och hennes man Bram. Fiona tror itne sina öron. Hon kallar dit en granne och god vän, och när den första chocken lagt sig börjar de undersöka vad som hänt. Brams telefon är avstängd. Och var är deras barn? Och alla deras saker?
 
Parallellt med Fionas berättelse får vi Brams berättelse, men också ett word-dokument som Bram skriver på. Dessutom "Fi:s story" på en webbsajt som heter The Victim" där hon berättar sin historia, och hur det blev efter upptäckten. Från början vet vi förstås ingenting, sedan, via dessa fyra olika berättelser, nystas historien upp. Och det är skrämmande att  detta nog faktiskt skulle kunna hända. Extremt, ja, men inte omöjligt. Man blir lite mörkrädd. Och visst kan man lasta framför allt en av de inblandadde för att ha gjort ett gäng felval, men har vi inte alla gjort det någon gång? 
 
Jag ska inte berätta mer, för då förtar jag spänningen för den som till äventyrs vill äsa den här boken. Och det tycker jag gott at tman kan göra om man gillar spänning. Det är ju inte omöjligt att den komme rpå swvenska så småningom, men jag har inte sett något översatt av den här författaren, så kanske  inte. Men engelskan är inte svår.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela