karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Spänning på Grönland

Publicerad 2018-09-13 11:14:02 i Allmänt,

Flickan utan hud av Mads Peder Nordbo utspelar sig på Grönland. Jag gillar inte snö och kyla något vidare, men jag gillar deckare i udda miljöer. Just mijöbeskrivningarna i den här thrillern är fantastiska. 
 
Den danske journalisten Matthew Cave har just flyttat till Grönland. Han första artikel ska handla om en mumie man hittat infrusen i isen. Men strax är mumien borta, och vakten som fanns på plats är död, mördad.
 
Matthew rotar lite i det hela, och upptäcker fyra mord på sjuttiotalet, som utfördes på samma sätt. Man hittade aldrig mördaren. Men när Matthew börjar intressera sig för de gamla morden upptäcker han att någon inte vill att han ska ta reda på saker.
 
I botten ligger konflikter mellan den grönländska ursprungsbefolkningen och inflyttade danskar som anser sig ha rätten att bestämma. Det är ett intressant tema, och om ens en bråkdel av det som antyds i den här boken är sant, har Danmark en hel del att be Grönland om ursäkt för.
 
Det är spännande och högt tempo, och som sagt en annorlunda miljö. Inte alls dumt!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela