karinboktok.blogg.se

Att läsa är att leva. Här skriver jag om böcker jag läst. Utbudet är blandat, men deckare dominerar.

Familjedrama med kopplingar mellan då och nu

Publicerad 2019-02-06 10:08:27 i Allmänt,

Där fåglarna slutat sjunga av Jenny Quintana rubriceras av förlaget som en thriller, men jag vet inte, jag. Det är minst lika mycket relationer och familj som det är spänning. Men visst, en försvunnen syster är ju ett mysterium.
 
Gabriella Flores försvann spårlöst när hon var femton och lillasyster Anna var tolv. Vi får omväxlande läsa om vad som hände då, och följa Anna trettio år senare när hon kommer för att ta hand om sin mammas dödsbo. Ska hon hitta något bland mammans kvarlämnade ägodelar och papper som förklarar vad det egentligen var som hände, då, för trettio år sedan? För en sak är Anna säker på - hon fick inte veta hela sanningen. Hennes föräldrar och även systern undanhöll henne något. Och när Gabriella så försvann blev stämningen förstås ännu konstigare.
 
Jag gillar den här boken. Jenny Quintana skriver väl och väver ihop dåtid och nutid på ett skickligt sätt. Jag tycker väl inte att upplösningen är helt överraskande, men det behöver den inte vara i en sådan här bok. Det är ingen deckare där överraskningsmomentet är viktigast.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela